چرا شایستگی ها مهم هستند؟

منظور از تعيين شايستگى، ارزيابى درجه كفايت و لياقت كاركنان، از لحاظ انجام وظايف، مشاغل محوله و پذيرش مسئوليت‏‌ها در سازمان است. تعریف شایستگی‌ها، هم برای سازمان و هم برای کارکنان اهمیت دارد. آن‌ها مهارت‌ها و خصوصیاتی را توصیف می‌کنند که مدیران و کارکنان نیاز دارند تا یک فرهنگ سازمانی جدید را ایجاد کنند و با چالش‌های آینده روبرو شوند. شایستگی‌ها به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا انتظارات خود را مشخص، نیازهای توسعه‌ای آینده را تعریف و روی طرح‌های توسعه‌ای و استخدامی مناسب تمرکز و برنامه‌ریزی کنند. شایستگی‌ها مبنای مناسبی را برای استانداردهای عملکرد عینی و پایدار با ایجاد یک زبان مشترک در مورد چیزهایی که در سازمان مورد نیاز و انتظار است، فراهم می‌کنند.

سطوح شايستگی

شايستگی را مي توان در سه سطح از يكديگر متمايز كرد:

  1. سطح فردی: اين سطح شامل دانش و مهارت های بالقوه، ظرفيت‌ها (قابليت ها) و صلاحيت‌های كاركنان است.
  2. سطح سازمانی: شايستگی شامل روش ويژه‌ای در تركيب منابع گوناگون سازمان با يكديگر است. به عبارت ديگر، شايستگی شامل تركيب متقابل دانش و مهارت‌های كاركنان با ديگر منابع سازمان، مانند دانش سيستم ها، امور جاری، رويه‌ها و توليدات فناورانه است.
  3. سطح راهبردی: منظور از شايستگی ها، ايجاد و حفظ برتری رقابت آميز از راه تركيب خاصی از دانش، مهارت ها، ساختارها، راهبردها و فرايندها است.

یک دیدگاه در چرا شایستگی ها مهم هستند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *